USUALLY I'M ON TOP

09-03-2022 t/m heden

usually i'm on top

Een nieuwe definitie van seksualiteit door 7 vrouwen, 6 föhns, 2 plastic schelpen en 1 tillift

landelijk tournee 9 maart 2022 t/m heden
Aankomende voorstelling: 19 mei 2023 | MAAS Theater Rotterdam

USUALLY I’M ON TOP 
In een wereld waarin en perfecte plaatjes het beeld van de werkelijkheid vervagen, trekt Speels Collectief het ideaalbeeld van haar sokkel. In USUALLY I’M ON TOP worden heersende normen van vrouwelijkheid en seksualiteit bevraagd. Kwetsbaar en grotesk, in woord en lijf, nemen zeven vrouwen je mee in hun ervaringen en verlangens. In een zoektocht naar een nieuwe moraal (of nee… de absolute verwerping ervan) komen we uit bij ‘what she really really wants’.

SPEELDAGEN EN LOCATIES

19 mei 2023 | MAAS Theater Rotterdam
2 juni 2023 | Schouwburg Concertzaal Tilburg

SANNE ARBOUW
Sanne Arbouw (1994) is in 2016 afgestudeerd aan de opleiding Docerend Theatermaker aan ArtEZ Hogeschool voor de Kunsten in Arnhem. Sinds haar afstuderen is zij werkzaam als theatermaker voor o.a. Muziektheater de Plaats, De Vrolijkheid en ArtEZ Hogeschool voor de Kunsten.


Sanne maakt theater in AZC’s, buurthuizen, bejaardentehuizen, zorginstellingen, op scholen, in theaters en in wijken. In 2021 won zij de tweede prijs voor de Gelderse Bokaal van het Prins Bernhard Cultuurfonds. In 2016 richtte Sanne samen met Merel van Lieshout theatergezelschap Speels Collectief op. De afgelopen jaren is het gezelschap onder hun artistieke en zakelijke leiding uitgegroeid tot een serieuze speler in het inclusieve theaterlandschap.

Sanne is een maatschappelijk betrokken en bevlogen theatermaker. Het ensemble waarmee ze werkt stelt ze zo divers mogelijk samen om een zo breed mogelijk palet aan perspectieven te representeren. Door deze perspectieven naast elkaar te plaatsen bevraagt zij met haar voorstellingen de norm. Met haar werk streeft zij naar inclusievere representatie, en daarmee naar veranderende beeldvorming over actuele thema’s. 

ULRIKE DOSZMANN
Ulrike Doszmann (1970) is geboren en getogen in het voormalige Oostblok, en kwam naar Nederland om te studeren aan de Fontys Dansacademie in Tilburg. Na haar afstuderen in 1998 begon zij met het maken van eigen voorstellingen. Dat combineert Ulrike met het werk als danser en performer voor o.a. dansgezelschap Vloeistof. Sinds drie jaar geeft ze Movement Classes bij Fontys.

In haar werk zoekt Ulrike de dunne lijn tussen tragiek en humor op. De charme van het ‘Net Niet Gevoel’, dat is wat Ulrike bezighoudt. Het gewone en haast onbelangrijke wordt uitvergroot. Volgens Ulrike wordt de poëzie van het lachwekkende ondergewaardeerd, dus juist dat lachwekkende krijgt herwaardering in haar werk.

BLIK IN DE VOORSTELLING
USUALLY I’M ON TOP is een aaneenschakeling van scènes rondom ideaalbeelden versus persoonlijke ontboezemingen. Je ziet een sensueel danstrio, je hoort ons telefoongesprek met De Dikke Van Dale over de definitie seksualiteit, je wordt overdonderd door een choreografie op hits van Britney Spears, je luistert naar brieven aan ons lichaam, we twerken op Def Rhymz. In de coulissen vinden gesprekken plaats over onderwerpen die te maken hebben met de thematiek die we onderzoeken (popcultuur, de vibrator, sprookjes, doorlekken). We leggen de heersende schoonheidsidealen bloot en zetten onze eigen definities van seksualiteit daartegenover, in beweging, beeld en taal.

SCENOGRAFIE 
We zien de abstracte vertaling van een Griekse tempel; een grijze vloer, met diverse sokkels. Tijdens de voorstelling worden de sokkels ontheiligd door ze meer en meer in te zetten als rekwisieten. De sokkels worden elke keer op een andere manier gestapeld en op- en afgebouwd. Door de beelden die ermee gemaakt worden krijgen ze steeds een nieuwe betekenis. Er hangt een wit doek als een omlijsting. Door wisselende belichting van deze doeken wordt aan de ruimte een andere betekenis gegeven, denk aan een nachtclub, tempel, videoclip, disney etc. De kostuums houden het midden tussen klassiek en kink, in een palet van knallend pink. De vrouwen bevinden zich daarmee al in een wereld met een hergedefinieerde seksualiteit, de omgeving transformeert langzaam maar zeker met hen mee.

PRAKTISCHE INFORMATIE 
DUUR | 1 uur en 15 minuten ZAAL | Geschikt voor de kleine zaal STIJL | documentair theater, bewegingstheater, interdisciplinair, montagevoorstelling, maatschappelijk geëngageerd, inclusief, divers ensemble

REGIE Sanne Arbouw | SPEL Edith Heij, Beppie Jansen, Ella de Coninck, Marloes Dingshoff, Marga Kamperman, Merel van Lieshout, Lisette Mepschen | DRAMATURGIE Bram Walter | SCENOGRAFIE Eva Dijksman | REGIEASSISTENTIE Dana van den Heuvel | ARTISTIEKE LEIDING Sanne Arbouw, Merel van Lieshout | PARTNERS Fonds voor Cultuurparticipatie 

DE GELDERLANDER | Wat is seks nou eigenlijk? Arnhemse theatergroep wilde definitie veranderen en dat lukte. 

Naar de inhoud springen